نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
195
-
الف
+

پیام تسلیت مردم افغانستان در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه

در پی شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و هیات همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد، ملت و دولت حاکمه افغانستان با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.

به گزارش آی فیلم 2، در پی شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و هیات همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد، مقامات و شخصیت‌های علمی و سیاسی افغانستان با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.

«محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در اعلامیه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و افزود: حکومت سرپرست افغانستان در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

«عبدالله عبدالله» نیز در صفحه ایکس خود نوشت: «با تأسف اطلاع یافتیم که جلالتمأب آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی و شماری از همراهان شان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم. 

از درگاه خداوند سبحان برای روانشاد سید ابراهیم رئیسی و همراهان شان رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده های قربانیان و ملت بزرگ ایران صبر و استقامت مسألت دارم.»

«محمود صیقل» معاون سابق وزیر خارجه دولت کرزی نیز در پیامی نوشت: جمهورى اسلامى ایران با جمعیت نزدیک به 90 میلیون نفر و مشترکات زیاد همسایگى، میزبان چندین میلیون مهاجر ما و یک بازیکن مهم در منطقه و خاورمیانه است. ارتحال دردانگیز رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان را به خانواده‌هایشان و دولت و ملت بزرگ ایران تسلیت گفته ثبات و رفاه ایران را خواهانم.

«مجیب الرحمان رحیمی» سخنگوی ریاست اجرایی دولت سابق افغانستان نیز در پیامی شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

«صلاح‌الدین ربانی» رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در پیامی نوشت: «با تأثر و اندوه فراوان اطلاع حاصل کردیم در نتیجه سانحه‌ هوایی، رئیس جمهور کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه، دکتر امیر عبداللهیان و تیم معیتی‌شان به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند».‌

در ادامه پیام آمده است: بدون شک فقدان رئیس جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه دکتر امیر عبداللهیان ضایعه بزرگی برای مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران است، اما عزم و تدبیرِ تاریخی ملت ایران نشان داده که با پویایی و حکمت از مرحله‌های حساس عبور می‌کنند و در سایه‌ مردم‌سالاری دینی و عزم راسخ مسیر توسعه را در همه زمینه‌ها ادامه می‌دهند.‌

«حنیف اتمر» وزیر خارجه سابق افغانستان نیز در پیامی ضمن ابراز تسلیت نوشت: از ایزد متعال برای جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، همکار گرامی‌ام آقای حسین امیرعبداللهیان و همراهان محترمشان علو درجات استدعا می‌کنم. خداوند ایشان را غریق رحمت کند. برای ملت بزرگ، دوست و برادر ایران و بازماندگان شهدا صبر جمیل می‌خواهم.

جبهه مقاومت افغانستان نیز در بیانیه‌ای نوشت: «شهادت جلالت‌مآب محترم ابراهیم رییسی، رییس جمهوری، جمهوری اسلامی ایران، عالی جناب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر همراهان‌شان در سانحه المناک امروز را به مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران، به اراکین بلندپایه دولتی و به ملت بزرگ، دوست و برادر ایران تسلیت عرض نموده و مراتب همدردی و غم‌شریکی خود را ابراز می‌نماید».

در پیام تسلیت کنسولگری افغانستان مقیم مشهد نیز آمده است: «شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب اقای دکتر ابراهیم  رئیسی، جناب اقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز در حین خدمت  را محضر مقام معظم رهبری ، خانواده شهدا ، همکاران محترم وزارت امور خارجه و ملت بزرگ ایران  تسلیت عرض می نمائیم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندیم.

این حادثه موجب اندوه و تاثر فراوان ما و جامعه مهاجرین افغانستان مقیم ایران شده ،خود را  در این غم بزرگ شریک ملت ایران دانسته، سپاسگزار خدمات نیک و شایسته ایشان برای جامعه مهاجرین  هستیم، از بارگاه الله متعال به پاس تلاش و‌ مجاهدت خالصانه‌شان در عرصه خدمتگزاری به مردم جنت فردوس استدعا مینمائیم».

حجت الاسلام والمسلمین «سید عیسی حسینی مزاری» رییس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی(ره) و هیات همراهش در سانحه سقوط هلی کوپتر، ضمن بیان این که «این حادثه غم بزرگی آفرید که هر مسلمان مومنی را تحت تأثیر شدید قرار می دهد»، تأکید کرد: «شهید آیت الله رئیسی تنها رئیس جمهور مسلمانی در دنیا بود که در دوران مسئولیت خود آرام و قرار نداشت، و با قاطعیت علیه استکبار و استضعاف می رزمید، با صدای رسا در مجامع ملی و بین المللی از اسلام و مسلمان ها دفاع می کرد، به ظلم و جنایت امریکا و هم پیمان هایش می تاخت، از مظلومیت مردم فلسطین به خصوص غزه حرف می زد و در برابر شیادی و جنایات بی حد و حصر رژیم منحط صهیونیستی افشاگری و مقابله می کرد».

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر